Penyokong

Khamis, 18 Jun 2009

KANAK-KANAK DILARANG KE HOSPITAL

Kementerian Kesihatan hari ini mengeluarkan larangan ke atas semua kanak-kanak di bawah 12 tahun daripada melawat pesakit di hospital sebagai langkah mencegah penularan virus selesema babi influenza A (H1N1).

Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal Kejadian Influenza A (H1N1) di sini turut memutuskan saringan demam dilakukan ke atas semua pelawat ke hospital kerajaan dan swasta.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berkata, masa lawatan ke hospital untuk orang dewasa serta jumlah pelawat pada satu-satu masa juga akan dipendekkan untuk mencegah penularan wabak.

‘‘Orang awam tidak digalakkan melawat hospital manakala kanak-kanak di bawah 12 tahun dilarang berbuat demikian.

‘‘Setiap pesakit hanya dibenarkan untuk menerima dua orang pelawat yang berumur 12 tahun ke atas pada satu-satu masa,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Kementerian Kesihatan hari ini mengesahkan kes pertama penularan tempatan di negara ini manakala jumlah kes H1N1 yang disahkan telah meningkat ke 23 pesakit.

Mohd. Ismail berkata, pihaknya masih menunggu keputusan makmal 38 orang pesakit yang mengalami tanda-tanda influenza.

‘‘Pada masa sama, seramai 139 orang yang pernah berinteraksi dengan pesakit H1N1 telah dikenakan kuarantin rumah,” katanya.

Mengenai perkembangan di dunia pula, Mohd. Ismail berkata, jumlah kes H1N1 telah meningkat kepada 36,346 kes dengan 163 kematian di 76 negara.

‘‘Pertambahan kes telah dicatatkan di lapan negara dengan Australia mencatatkan pertambahan terbanyak sebanyak 112 kes diikuti Filipina (54) dan Jepun (33),” katanya.

Tiada ulasan: