Penyokong

Khamis, 20 Mac 2008

Ini adalah keluhan seorang sahabat, bukan orang Melaka tetapi menetap di Melaka." Hai sedih betul dengan melaka ni, negeri lain semuanya dah beranak pinak, Melaka ni memang mandul agaknya.Johor yang merupakan kubu kuat PARTI XX pun dah beranak kembar lagi. Ishhh malu le dok kat Melaka ni tak berkembang langsung minda rakyat kat sini..."Itulah antara keluhan yang telah dilontarkan. Sebenarnya dimanakah silapnya parti yang mendakwa memperjuangkan ISLAM??? Mengapa rakyat Melaka masih tidak dapat menerima parti ISLAM. Apakah mereka ini masih tidak meyakini parti ISLAM mampu memerintah?

"Sebenarnya masih banyak kelemahan pendukung parti Islam di Melaka ini.Kita maklum kaum cina dah nak berubah menyokong kita, tapi kebanyakkan calon-calon kita tak bersungguh nak mendekati mereka. Lagi satu kala nak jumpa dengan mereka tu tak payah le pakai pakaian yang menakutkan mereka, pakai le pakaian yang biasa-biasa saja..asalkan menutup aurat. Kita pun kalau tok-tok sami dia mendekati kita dengan pakaian keagamaan mereka, berasa tak sedap juga ati kita kan?" Katanya lagi.

"Satu lagi, kat Melaka ni sedikit sangat yang beraninya untuk terang-terangan bekerja dengan parti Islam. Yang lain sekadar menyokong dari belakang saja. Macamanalah nak menang. Kalau ada jawatan dalam kerajaan ke, JAIM ke atau apa-apa je, sumbang le tenaga di sebalik tabir. Ni kata nak menang tapi tak mau kerja. Kebanyakkan yang aku lihat orang-orang luar je yang terlibat aktif dalam parti, orang melaka sendiri.....?? Patutle dalam ceramah Mat Sabu baru ni di perli, Orang Melaka ni species yang terakhir yang akan berubah, sebabnya takut sangat le..masih lagi menyanjung semangat Hang Tuah. Patutnya yang betul Hang Jebat." Jelasnya dengan semangat.

Saya tidak menyalahkan dia kerana sememangnya yang saya tahu dia bekerja kuat untuk memenangkan ISLAM dinegeri Melaka yang bukan tanah lahirnya cuma menumpang untuk mencari rezeki.Sebenarnya masih banyak lagi perkara lain yang diperkatakan yang tidak sempat dinyatakan disini.Sebagai rakyat Melaka ambilah ini sebagai satu teguran positif. Sebenarnya Allah memberikan kemenangan berdasarkan kerja yang kita lakukan. Kalau negeri-negeri lain yang berkerja 70-80% pun belum Allah berikan kemenangan yang penuh, apatah lagi kita yang masih kurang kerjanya ini. Namun kita mestilah sentiasa bersangka baik. Sebenarnya kita bukan kalah tetapi di Melaka KEMENANGAN MASIH TERTANGGUH...

Tiada ulasan: