Penyokong

Selasa, 26 Februari 2008

Beginilah Ceriteranya.....

Selawat dan Salam Keatas junjungan Besar Nabi Muhamad S.A.W, keluarga baginda, para sahabat, muslimin muslimat, mukminin mukminat sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Aku berlindung dengan nama Allah dari Syaitan yang menghasut!!

Baru sebentar tadi, aku keluar minum teh tarik setelah penat menelaah (huh test lagi esok- sistem pendidikan...alahai). Sebenarnya memang menjadi kelaziman kami keluar minum lewat begini sekadar malas membuat air dirumah. Di kedai mamak boleh juga pekena roti arab...huhu

Bukan itu yang ingin aku kongsikan...tetapi kisah menarik sekitar perbualan sekumpulan pak cik tua (lingkungan 40-an ke 50-an). Semestinya kisah politik telah berjaya menarik perhatianku...huhu akupun memasang telinga dan menjadi pendengar yang baik perbualan mereka.
Perbualan itu pada asalnya berkisar kegiatan mereka. Aku percaya mereka adalah penduduk kampung yang bekerja sendiri (berdasarkan perbualan dan keluhan mereka)...Dan aku mula tertarik apabila salah seorang daripada mereka membuka kisah penamaan calon Ahad lepas. Dia telah pergi dan bersaksi bahawa pihak pembangkang lebih ramai penyokong!!...huhu ini terpaksa aku akui...Kemudian selang perbincangan mereka agak panjang...malas aku menulis semuanya..sekitar isu2 setempat dan nasional yang aku yakin diketahui umum...tetapi satu yang membuatkan aku tersedak teh tarik...bilamana salah seorang daripada mereka mengeluarkan statement begini...(asalnya aku yakin mereka adalah pembangkang!!)
"Aku nie man bukan x nak sokong pembangkang nie... depa nie bagus2... malah kalau nak nengok hebat, aku rasa semua hebat2 belaka... Kerajaan nie pulak aku tahu memang jahat!!... habis semua disapunya... harta... rasuah sana sini... tahun pertama jadi wakil rakyat, kehidupan berubah terus... kekayaan meningkat mendadak... kalau bukan rasuah... macam mana depa dapat kekayaan tu??"Setakat ini, aku sangat yakin pak cik yang berkata begitu akan memangkah PAS!!... tetapi... alahai manusia...
"Tapi, cuma satu je la yang x best kalau PAS memerintah... teruk kita nanti, kat mana kita nak beli no ekor??... " kuang2 Terus malas aku nak dengar lagi ape yang dibincangkan!!..
Ya Allah manusia macam niepun ada kat bumi malaysia ini... moga Allah bagi hidayahNya kat pak cik tu... segala penyelewengan kerajaan dihapuskan just dengan perkara haram yang menjadi rutin hariannya??... sapa nak jawab??!!

p/s Pendekarserkam, macamana nak kempen orang macam ni?????


Tiada ulasan: