Penyokong

Rabu, 31 Oktober 2007

BERSIHKAH KITA ??


Salam Syawal


Agak lama juga Nisa' Melaka 'bercuti' dari mengupdatekan blog ini. Terima kasih kepada pengunjung yang setia melayari blog ini.


Hai macamana keadaanya setelah berpuasa sebulan dan menyambut kemenangan ini dengan berhari raya? Ada sesetengah tu memang raya sakan, tambahan pula waktu-waktu ini banyak pulak rumah-rumah terbuka. Ye le...puasa sebulan, raya pun kena le sebulan juga. Tak gitu???




Bila mengenangkan bulan puasa yang telah berlalu pergi, barulah disedari sebenarnya terlalu banyak perkara yang kita sanggup buat dibulan puasa tetapi tak sanggup kita lakukan dibulan-bulan lainnya. Buktinya?? Kita sanggup bangun awal untuk bersahur dan terus bersolat tahajud tapi agak liat nak dilakukan sekarang ini. Quran dapat kita khatam dalam masa sebulan aje, tapi kalau bulan lain jangan harap le.... Bila lihat orang lain makan macamana sedap pun kita boleh tahan, tapi kini memang tak tahan. Kita dapat berdiet menurunkan beberapa kilo berat badan dalam masa sebulan tapi bila raya aje, kita boleh menaikkan berat badan beberapa kilo dalam masa beberapa minggu aje.Betulkan Kak Bedah?. Lepas ni pakat-pakat le kita beramai-ramai buat blood check, manalah tau paras kolesterol, kencing manis dan penyakit yang seangkatan dengannya kot-kot dah singgah kat kita.




Bila teringat semula pesan tok guru, kita selepas bulan ramadhan ibarat telah melalui kelahiran semula untuk mendapatkan kebahgiaan didunia dan keselamatan diakhirat. Namun renungkanlah pesanan itu. 


APAKAH KITA SEBENARNYA TELAH BENAR LAHIR SEMULA DALAM KEADAAN YANG PUTIH BERSIH? TEPUKLAH DADA TANYALAH IMAN......

Tiada ulasan: