Penyokong

Isnin, 15 Mac 2010

TELEKUNG PUN JADI ISU

“Telekung surau ni kotor laa..camne nak semayang,”
“Saya lupa bawa telekung, nanti saya qada’ aje solat bila sampai rumah,”
Skrip biasa, terutamanya di shopping complex.
Sepertinya solat itu tidak penting, boleh saja diqada’-qada’.
Yang
lebih penting adalah telekungnya. Tiada telekung, tak boleh solat!
Begitukah? 
 
Jika diamati syarat sah solat, cuma 5 perkara:
  • Yakin telah masuk waktu
  • Menutup aurat
  • Mengadap kiblat
  • Suci daripada najis pada badan, pakaian dan tempat solat
  • Suci daripada hadas kecil dan hadas besar
Tercari-cari juga, tiada pula dalam list – Wajib memakai telekung.
Jadi, wajibkah?
Mengapa hendak dipersulit dan diperberatkan hukum-hakam Islam yang sebenarnya cukup mudah dan simple.
“Dan tidaklah Allah jadikan bagi kalian dalam agama ini kesulitan.”
[ Al-Hajj : 7] 
 
Yang pentingnya dalam soal berpakaian ketika bersolat ialah menutup aurat dan bersih daripada najis. Apa sahaja pakaian kita, jika memenuhi 2 syarat tersebut, maka tidak perlulah ragu-ragu lagi. 
 
Telekung cuma adat, bukan syarat. Majoritinya, hanya wanita-wanita di benua Nusantara yang mengamalkan adat ini. Sememangnya tidak salah bertelekung, malah sangat baik sebenarnya, kerana lebih sopan dan selesa. Cuma jika ia dijadikan sandaran yang akan mencacatkan solat kita, maka itulah prinsip yang salah. 
 
Pilihlah mengikut keselesaan dan yang mana lebih mudah. Jika merasakan bertelekung lebih mudah, maka itulah yang terbaik. Bagi saya sendiri, jika solat sehari-harian di rumah atau di kolej, saya lebih selesa bertelekung. Cuma apabila dalam keadaan tergesa-gesa atau berpergian, maka pakaian yang ada sahaja sudah amat memadai. Yang penting, cukup syarat. 
 
 
“Eh, betul ke ni.. Nampak pelik la kalau tak pakai telekung. Macam tak sempurna je tutup auratnya..” 
 
Untuk persoalan sebegini, mungkin perlu ditanya kembali diri kita. Jika kita merasakan pakaian kita itu tidak cukup sempurna untuk bersolat, jadi, adakah kita sekarang ini tidak menutup aurat..?

2 ulasan:

amalhaj berkata...

assalamualaikum Nisa Melaka!
tahniah! pandangan yg baik dari anda.
pade teman, yg ini memang perlu ada perubahan. nape nak semayang mesti ade telekung? kalo pake jubah ngan tubung labuh tak leh semayang ke? itu rase teman dah tutup aurat.....

Nor Nadia Syakila binti Jamal berkata...

Assalammualaikum..
post yang sangat menarik..
hambe pernah teringat kata-kata seorang pensyarah hambe di kampus..
die pelik melihat masyarakat kite yang menjadikan telekung sebagai satu kewajipan utk solat..
bukan setakat di luar..tapi ada segelintir pelajar jugak berpendapat demikian..
itu memerlukan kesedaran bahawa pakaian kite dalam solat adalah aurat kite sebenarnya..
:: wallahu'alam ::