Penyokong

Jumaat, 25 Disember 2009

Lagi Fakta Mengenai Poco Poco



Setelah saya kongsikan artikel atau maklumat tentang Poco-Poco dalam entri yang lepas, saya menerima beberapa komen, pandangan dan kritikan mengenainya.


Seperti yang telah saya katakan sebelum ini, saya sebenarnya tidak pasti sejauh mana benarnya artikel tentang tarian poco-poco tersebut. Saya kongsikan artikel tersebut sekadar berkongsi info dan maklumat yang saya ada sahaja. Saya hanya risau, kalau-kalau dek kerana keasyikan kita meniru tarian yang kita tidak tahu asal usul nya itu, kita tersesat menyalahi syariat agama kita. Itu yang saya risaukan. Sebab itulah saya kongsikan maklumat yang saya dapat.


Jika inginkan kepastian, tolong jangan tanya saya sebab saya pun tak pasti. Kalau nak tahu juga, anda kena la buat kajian dan selidik sendiri. Cubalah bertanya kepada ustaz ker atau mereka yang lebih arif mengenainya.






Walaubagaimanapun, dalam post kali ini, saya kongsikan sedikit info yang saya terima dari salah seorang pembaca setia blog pakar yang dikenali sebagai “Pang5 Silat” mengenai tarian poco-poco yang penuh kontroversi ini. Beliau telah mengambil inisiatif sendiri untuk forward artikel tentang tarian poco-poco kepada kawannya.


Dan berikut ini adalah penjelasan yang diterima oleh beliau daripada kawannya.




Salam..


Saya mendapat emel berkenaan tarian poco-poco daripa saudara/i. terima kasih. emel tersebut telah saya panjangkan kepada my senior officer yang aktif terlibat dalam tarian ini. dan setakat yang saya kenal senior tersebut seorang yang alim (dari segi sivik dan pandangan mata umum).


sy juga belum mempunyai masa yang ok utk exploere ttg benda ni. di sini sy frwd kan jawapan daripda my senior officer.


tq. salam..


—————————————————————-
Penjelasan dan Komen daripada seorang jurulatih tarian Poco-Poco
—————————————————————-


Sesuatu yang menarik untuk diperhalusi, secara jujur sebagai Jurulatih Poco-poco(kini saya turut mengadakan latihan di hotel2 atau kumpulan dengan bayaran berpatutan) berpandangan berbeza.


Sesuatu aktiviti yang boleh membantu mempercepatkan kardovaskular serta senaman ringan wajar dikaji semula. Poco-poco yang didakwa berasal dari Filipina juga perlu dikaji kerana ’street dancer’ merupakan nama lain pada poco-poco dan street dancer memang berasal dari Barat yang bentuknya hampir sama dengan poco-poco.


Huraian perlulah tepat kerana pergerakan poco-poco bukan hanya berteraskan seperti salib kerana banyak lagi bentuk sama ada individu atau berpasangan yang tidak disentuh. Tiada mentera atau bacaan tertentu dalam poco-poco berbanding yoga.


Kemungkinan kita boleh kreatif dengan mempelbagaikan gerakan poco-poco dari menafikan ia adalah aktiviti aerobik yang berkesan yang diperkenalkan oleh ATM.


Memang wajar kita sendiri mencipta aktiviti yang lebih berfaedah dari memandang sudut yang negatif seperti tarian lain yang kontemporari ataupun moden. sekarang nie tengah menghalusi shuffle plak..


wallahua`lam.


Sekarang, anda fikir dan nilaikanlah sendiri. Saya tidak berani untuk mengatakan tarian ini diperbolehkan untuk diamalkan, namun saya juga tidak berhak mengatakan tarian ini haram dan tidak boleh diamalkan. Yang pasti, adalah lebih baik bagi kita untuk tinggalkan perkara yang syubhah atau perkara yang kita tidak pasti.


Sekian.


Tiada ulasan: