Penyokong

Selasa, 9 Oktober 2007

HARI RAYA MASA KINI


Sewaktu menonton slot iklan di setiap saluran TV, diperhatikan hari raya yang bakal tiba penonton-penonton akan dihidangkan dengan pelbagai jenis hiburan. Antara yang wajib ada ialah nyanyian dan tarian. Program-program seperti ini pastinya akan membuatkan ramai anak-anak dan remaja akan melekat didepan TV. Biarlah tak beraya kerumah sesiapa yang penting tak miss siaran yang diminati. Inilah agaknya antara faktor yang menyebabkan agenda kunjung-mengunjungi dikalangan kanak-kanak dan remaja sudah tidak semeriah dulu lagi.
Masih diingat lagi waktu dulu-dulu masa masih bergelar kanak-kanak, pagi-pagi lagi setelah berpakaian indah, port yang pertama perlu dilawati adalah masjid. Meskipun kadang-kadang tak turut sama bersembahyang pun tapi dah bagai satu tradisi. Selesai saja agenda di Masjid, Kubur pula menjadi sasaran. Paling best kat kubur ni bila selesai sahaja bertahalil, orang ramai akan bersedekah duit. Masa yang amat-amat syok ialah bila duit-duit siling akan dilemparkan dikawasan kubur, maka kanak-kanak akan berebut mencari duit tersebut ( macam dalam ceta P.Ramlee tu...Ali Baba).Habis je...bermulalah acara ziarah menziarahi rumah ke rumah dalam kampung(Secara Berjemaah)..biasanya satu kampung tu dironda tak kiralah kenal ke tak dengan tuan rumah, yang penting mesti singgah...tak makan pun at least minum air.

Masa berziarah, tak terlintas pun dalam kepala untuk pungut duit raya, waktu tu amalan memberi duit raya ni masih jarang dilakukan. yang biasanya bagi makan kuih, lemang dan macam -macam lagi makanan. Tu yang perut dah tak boleh nak tampung bila dah lebih 10 buah rumah dilawati. Tapi masa tu memang best sebab sehari beraya dipenuhi dengan berziarah, balik rumah pun bila dah senja..

Budak sekarang dah lain, Pergi rumah orang pun sebab nak duit, balik rumah sibuk kira duit raya yang dah dikumpul. Kalau ada ceta best kt TV, minta maafle... melepak depan TV lebih afdal. Mak bapak pun sama, siap tutup pintu takut orang datang nanti terjejas plak konsentrasi menonton TV.

Bila dikenangkan masa-masa dulu dan sekarang, banyak sangat dah berubahnya..mungkin inilah akibatnya bila kita terlalu mengejarkan sangat kemodenan. Bukan kita yang kawal teknologi tapi teknologi yang dah control kita..Apa-apapun mana yang baik kita ambil mana yang tidak kita tinggalkan.

Untuk semua rakyat Malaysia yang Gemilang dan Cemerlang, marilah kita ujudkan semula acara ziarah menziarahi seluruh saudara mara sahabat, teman dan jiran, kerana ianya adalah amalan mulia untuk kita mengeratkan lagi silaturrahim...

Akhirnya doa Nisa' Melaka mudahan-mudahan raya kali ini adalah yang terbaik dan termeriah dari tahun-tahun sebelumnya dan jadikan ianya sebagai SATU KENANGAN YANG TERINDAH.....


ANDA DAN NISA', KITA LAKSANAKAN IMPIAN BERSAMA.

Tiada ulasan: